tirsdag 11. januar 2011

Godt nytt år + oppsummering av 2010

Her har starten av året vært preget av sykdom, både hos meg og arvingen... og da blir det ikke mye lesetid hjemme på sofaen (eller på trikken til jobben), men desto mer film av den barnevennlige typen på titteboksen. Det er rene befrielsen å gå på jobben, selv om kroppen ennå ikke helt har kommet seg etter nærmere 2 ukers influensasykdom i heimen...

Men man må vel ønske 2011 velkommen uansett! :) Og mitt lesemål for 2011 er i prinsippet veldig kort og enkelt... jeg vil gjerne lese flere bøker enn jeg gjorde i 2010!

I løpet av 2010 kom jeg endelig tilbake til lesingen på ordentlig etter lite boklesing mens jeg var nybakt mamma i 2009. Likevel, det blir aldri så mye lesing som jeg tror... det er travelt med små barn i hus, videreutdanning og full jobb (hvor det er mye som skjer om dagen). Totalen for året viser derfor 35 ferdigleste bøker (og 3 påbegynte som aldri vil bli lest ferdig), bare hakket bedre enn 28 bøker i 2009.

Av de 35 er hele 1 bok av en norsk forfatter! Jeg som alltid har planer om å lese mer norske forfattere innser at jeg muligens må jobbe litt hardere for den saken... 4 bøker var fra andre nordiske land (derav 3 svenske, og 2 av dem på svensk). Overvekten av bøker er definitivt engelsk/amerikansk, men det er en del andre nasjonaliteter representert også: tysk, spansk, fransk-russisk, israelsk, palestinsk, pakistansk, japansk, canadisk, nigeriansk. Derimot er kun 1 bok er det jeg definerer som en klassiker.


2010 var altså ikke året for tung litteratur, men jeg prøver meg likevel med en toppliste... 

Årets kanskje beste bok:
Stalins kyr av Sofi Oksanen

Årets "chick lit":
One day av David Nicholls

Årets innblikk-i-en-annen-kultur-bok:
Brente skygger av Kamila Shamsie

Årets lille perle:
Guernsey literary- and potato peel pie society av Mary-Ann Shaffer

Årets overraskelse:
Dokumenter vedrørende spilleren Rubashov av Carl-Johan Vallgren

Årets underholdning:
The hunger games-trilogien av Suzanne Collins

Årets skuffelse:
The boy in the striped pyjamas av John Boyne

Og hva med 2011?

Jeg må i hvert fall klare å doble min norsk-kvote i det nye året, og kanskje skal jeg prøve å doble antall klassikere også?! Både første Knausgård (som står i bokhylla) og Beate Grimsruds En dåre fri står på leseplanene for det nye året. I tillegg tenker jeg at det kanskje er på tide å plukke fram litt Jane Austen for en som aldri har unnagjort slik obligatorisk lesing (og det er muligens litt pinlig...), og jeg vurderer om Sigrid Undsets Jenny skal få flytte inn i bokhyllene hjemme. Jeg har også planer om å lese litt tegneserier og utvide sjangerhorisonten litt. Ellers tror jeg at jeg skal fortsette å lese etter innfallsmetoden slik jeg allerede gjør, for "tvangslesing" fører fort til at jeg slutter helt å lese... :)

Og hele listen for 2010 finner du her!

2 kommentarer:

  1. 14 dager med influensa hørtes ikke behagelig ut. Håper dere begge snart er helt friske og raske igjen. Det var fine mål du har satt deg for 2011. Et av mine er også å lese flere norske forfattere, derfor hev jeg med på Bokelskerinnens debutantutfordring.

    Jeg er selv spent på hvor mye lesing det blir på meg dette året, venter barn nummer to i februar. Så jeg har ikke turt å sette opp flere bøker som mål dette året :)

    SvarSlett
  2. Lykke til med lesingen! Jeg leser også lite norsk sammenliknet med andre nasjonaliteter, så det er godt å høre at vi er flere:-) For øvrig har jeg også planer om å lese Jenny og en roman av Austen i år, så jeg gleder meg til å lese hva du synes om dem!

    SvarSlett