fredag 28. januar 2011

Forsoningen: En liten perle!

Lille jøde, far vel, far vel,
Moses og Isak venter deg vel?

Lille jøde, vær ei så sturen,
til ild og svovel går helvetesturen.

Kom aldri tilbake, lille jøde, 
her ønsker vi bare å se dere døde.


Når overklassegutten Konradin Graf von Hohenfels kommer inn i klasserommet, vet den jødiske legesønnen Hans Schwartz at de må bli venner. Og det blir de... men vi befinner oss i Stuttgart i 1932, i et Tyskland preget av politisk uro, økende motsetninger mellom nazister og kommunister, og Hitler og nasjonalsosialismen framvekst, og det er ikke gitt at et vennskap mellom Konradin og Hans blir uproblematisk.

Ett år senere er det også slutt... vennskapet lider under presset fra samfunnet rundt dem, og adskillelsen er endelig når Hans blir sendt ut av landet av sine foreldre. Hans forsøker å glemme sitt liv i Tyskland, men en dag 30 år senere får han et brev som bringer minnene tilbake.

Fred Uhlman (1901-1985) var maler, og skrev kun en eneste bok i sitt liv... men denne lille boka inneholder også det meste; vennskap, nostalgi, krig, kjærlighet, historie, politikk, og en avslutning som sitter i deg lenge etter at du har lest ferdig boka... Forsoningen er en bok jeg kanskje ikke hadde oppdaget hvis ikke jeg hadde lest bokblogger... men det er definitivt en oppdagelse jeg er glad jeg fikk ta del i! Anbefales!

4 kommentarer:

  1. Do you know what this book is called in English?

    SvarSlett
  2. The original English title is Reunion. I recommend it, and it's really just a novella, 95 pages or so...

    SvarSlett
  3. Forsoningen har jeg hatt lyst til å lese siden jeg leste Karin sin bokanmeldelse. Fikk ikke mindre lyst til å lese den nå :)

    Takk for fin anmeldelse!

    SvarSlett
  4. Jeg har nettopp lest den, og sliter med å finne gode nok ord for å beskrive inntrykket den ga meg...

    Fin anmeldelse :)

    SvarSlett