fredag 31. desember 2010

Stalins kyr av Sofi Oksanen

Jeg har hatt lyst til å lese Utrenskning helt siden jeg hørte om den første gang, men det er ikke ofte jeg spanderer på meg hardcoverbøker, så foreløpig er det bare Stalins kyr som har ankommet bokhyllene mine... men det er ikke noe dårlig valg det heller!


Anna er halvt finsk og halvt estisk. Hun vokser opp i "Stein-Finland" på 80-tallet, med en finsk far som tilbringer all sin tid på jobb i Sovjetunionen, og en estisk mor som ikke får jobb som ingeniør i Finland, og som ikke vil at deres estiske bakgrunn skal bli kjent fordi de da vil få stempelet som russer-horer. Anna er flink på skolen, men bak fasaden sliter motsetningene mot mellom øst og vest på henne... hun sliter med å finne en identitet, lenger etter "sitt Estland", og utvikler en alvorlig spiseforstyrrelse, som tar stor plass i livet hennes.

Stalins kyr er også historien om Annas mor Katariina, som forlater Sovjet-Estland, en god jobb og en kjæreste for å gifte seg med "Finnen" og til et bedre liv, men som ender opp i et ulykkelig ekteskap. Det er historien om Annas bestemor Sofia i en landsby i Estland, om fattigdom, mannen som skjulte seg i skogene for å ikke bli tatt for motstandsarbeid mot Sovjetunionen, og venner og slektninger som blir sendt til straffearbeid i Sibir.

Annas opplevelse av motsetningene mellom øst og vest er spennende, det samme er de parallelle historiske beretningene fra Estland under den kalde krigen. Her finner vi masse ensomhet, skam, og nostalgi over det som ikke er lenger... Stalins kyr er Sofi Oksanens debutroman, og hun var bare 26 år da hun skrev den. Jeg gleder meg allerede til å lese neste bok av henne!

1 kommentar:

  1. Denne har jeg også skikkelig lyst til å lese! Gleder meg til å lese hva du synes om de andre bøkene til Oksanen.

    SvarSlett