søndag 8. januar 2012

Boktema: Årskavalkade

I fjor oppsummerte jeg leseåret. I år slenger jeg meg litt forsinket på ukens boktema hos Anette for å få med en liten årskavalkade... det totale antallet bøker lest tilsier at 4 kategorier er tilstrekkelig som årskavalkade uansett, for 27 bøker er vel ikke akkurat noe å rope høyt over... :)

Uansett...

Årets beste bok
Jeg synes jeg har lest overraskende mange gode bøker i år, til å ha lest så få bøker, men jeg tror kanskje To kill a mockingbird er vinneren. En vakker, tankevekkende historie fra 30-tallets Amerika som reiser problemstillinger som fortsatt er aktuelle i dag.

Jeg må nesten ta med en bok i en annen kategori også... det er lenge siden jeg har lest noe særlig krim, men i år ble det faktisk noen få bøker, og Kvinnen i buret var nok den beste...  en bok jeg ikke klarte å legge fra meg, og en forfatter jeg fikk lyst til å lese mer av. Det mangler bare å faktisk gjøre det, for jeg har 2 bøker stående klar i hylla for lesning, lånt av Karin! :)

Årets dårligste bok
Constance var en bok jeg strengt tatt ikke hadde store forventninger til heller, men satset på at det var grei ferieunderholdning da jeg plukket den fram. Den var vel ikke det helt store i den konteksten en gang, for det engasjerte meg bare ikke, på noen som helst måte... så derfor får den æren av å bli kåret til årets dårligste bok.


Årets overraskelse
Etterpå ble plukket opp fordi jeg hadde hørt forfatternavnet, men jeg hadde ikke forventet meg en annen bok jeg ikke klarte å legge fra meg, og som faktisk ble lest ut på et døgn (noe som ikke skjer særlig ofte lenger, men jeg hadde jo fordelen av å være på jobbtur med litt tid til overs til å lese, da).

Årets skuffelse
Underverden var litt påtvungen lesning, og slike bøker har lett for å skuffe meg, eller i hvert fall å bli litt mer slit enn jeg skulle ønske. Jeg har også lest andre skuffelser fra 1001 bøker du må lese før du dør (tør jeg nevne Paulo Coelho, som jeg synes er 1000 ganger verre enn denne her), men oppskrytte Underverden når ikke helt opp på lista for min del. Veldig mange ord... om... vel, jeg er fortsatt ikke helt sikker, jeg! :)

Hele listen over mine leste bøker i 2011 finnes for øvrig her!

1 kommentar:

  1. To kill a mockingbird er absolutt en av mine favoritter, jeg synes den er nydelig! Kvinnen i buret og Etterpå ligger også i favorittbunken.

    Men Constance blir vel neppe valgt ut etter hva du skriver om den :-)

    SvarSlett