tirsdag 15. juni 2010

Richard Herrmann

Det er faktisk ikke mange dagene siden jeg tittet på antikvariat.net etter bøker av Richard Herrmann. Jeg hadde plutselig lyst til å lese litt engelsk kongefamilie-litteratur igjen, men fant ingenting som fristet like mye som bøkene jeg slukte på slutten av barneskolen/begynnelsen av ungdomsskolen, nemlig Richard Herrmanns bøker om de engelske dronningene: Elizabeth (og andre kongelige personer), Victoria og Maria Stuart. Jeg og min beste venninne var dypt opptatt av kongelige i den perioden av livet, og bøkene ble lest flere ganger.


I dag melder VG nett at Richard Herrmann er død. Jeg kjente egentlig ikke så godt til hans liv, og for meg er han ikke først og fremst stemmen fra London, men man kan uansett bli bedre kjent med den delen av hans liv også, for NRK har lagt ut en rekke av Richard Herrmanns radiofortellinger og kåserier på sine nettsider. Lydbokforlaget tilbyr for øvrig også noen av boktitlene hans, lest av ham selv. Jeg lurer på om ikke jeg etterhvert skal prøve å få tak i en av dem, selv om det ikke er noe engelsk kongefamilie blant dem... :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar