torsdag 24. juni 2010

For tiden er jeg i Jerusalem...

sammen med Amos Oz, i hans selvbiografi En fortelling om kjærlighet og mørke. Jeg har vært der en stund, og enda er jeg bare litt over halvveis i de 674 sidene...

Dette er nemlig en bok som krever litt av leseren, og kanskje er den ikke det rette å lese på vei hjem fra jobben på en varm trikk, trøtt etter atter en natt med avbrutt søvn på grunn av en liten frøkens avgjørelse om å ikke sove hele natten, og en travel dag på jobben. Men til tross for dette, så er det et spennende opphold i Jerusalem. Det er interessant å lese om Amos' sine forfedres historie i et Europa på vei mot 2. verdenskrig, og hvordan de alle endte i Jerusalem, i sitt Erez Israel. Det er interessant å lese om livet der etter krigens slutt, og hvordan det er å vokse opp i en intellektuell familie som aldri helt kommer seg dit de ønsker å være i samfunnet.

"Du kommer sikkert noen ganger til å forlate dem, bøkene, mange av dem vil du sikkert også forlate for mange år, eller for bestandig. Men de, bøkene, selv om du forråder dem, så vil de aldri vende deg ryggen: I den dypeste stillhet og ydmykhet vil de vente på deg i hyllen. De kan gjerne vente i tiår etter tiår. Uten å kny. Helt til en natt da du plutselig får behov for en av dem, om så klokken skulle ha blitt tre om morgenen, selv om det skulle være den boken du sviktet, som kanskje har vært ute av dine tanker i alle år, så vil den ikke skuffe deg, men stige ned fra hyllen og være sammen med deg i tunge stunder. Den vil ikke være smålig, den vil ikke finne påskudd, den vil ikke spørre seg selv om det passer eller om du har fortjent det og om du fremdeles behager den, den kommer straks du ber den. Den vil aldri forråde deg."
Kanskje burde jeg sporenstreks finne fram den litt lettere sommerlektyren... men jeg er ram til å ikke gjenoppta bøker jeg tar pause i, og denne boka vil jeg lese ferdig, så dermed skal jeg også det. Forhåpentligvis om ikke altfor lenge, siden jeg også er litt utålmodig for å begynne på noe nytt! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar