mandag 22. oktober 2012

The princess bride av William Goldman

To år etter at jeg plukket med meg denne boka fra et bookcrossingtreff (uten å ha hørt om den på forhånd) fikk jeg tilfeldigvis se denne filmen - på busstur hjem fra et bryllup! At det var en kultklassiker forsto jeg nokså umiddelbart, siden det ellers er vanskelig å se hva den er, hehe... men at det var den samme boka som sto i hylla mi hadde jeg ikke fått med meg før jeg plukket den med meg for å ta med på ferie (for det geniale med bookcrossingbøker er jo at det nesten er bedre å ikke ta de med seg hjem igjen).


The princess bride er et moderne eventyr (det er kanskje fantasy også, men det føles ikke som et gammeldags eventyr. Det gjør denne boka). Historien blir presentert som en forkortet versjon av en bok, lest av en far til sin syke sønn - og forfatterens kommentarer underveis om det vi ikke får høre mer om (samt om hans liv) er gjennomgående. Og morsomme!

Og dette eventyret har alle ingredienser som skal til... når den vakre unge bondedatteren Buttercup mister sin elskede (og tjenestegutt) Westley på havet sier hun ja til å gifte seg med prins Humperdinck av Florin, men når tre års prinsesseskole tar slutt og bryllupet endelig nærmer seg, blir hun kidnappet av tre røvere - en spanjol, en sicilianer, og en kjempe. De bestiger den fryktede fjellveggen Cliffs of Insanity på vei mot nabolandet Guilder, men etter dem følger først den ukjente mannen i sort, og deretter prins Humperdinck og hele hans hær. Slik starter eventyret, og videre får du det meste - helter og skurker, sverdkamper (og andre kamper), pirater, trollmenn, skumle dyr, ildsprutende sumper med kvikksand, humor, politikk, krig, og selvsagt kjærlighet... :)

Filmen har 25 årsjubileum i år. Jeg så aldri den som ung, men kanskje jeg hadde elsket den om jeg faktisk hadde gjort det! Og boka er god underholdning den også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar