tirsdag 23. oktober 2012

No and me av Delphine de Vigan

Nok en bookcrossing-bok som ble med på tur. Denne hadde jeg hørt om og satt på ønskelista litt tilfeldig, og ble kontaktet av en annen bookcrosser som ville sende den til meg - så slik dukket den opp i min hylle! Nå har den vandret videre til en bookcrossinghylle på en pub i Amsterdam, men jeg leste den altså først... :)


Lou Bertignac er 13 år og har en IQ på 160. Hun går to trinn over sitt eget alderstrinn på skolen, og foretar ulike tankeutfordringer og eksperimenter på fritiden - både fordi hodet trenger å gjøre det, og fordi det får henne til å tenke på noe annet. For Lou har ikke mange venner, og morens depresjon har påvirket familiens liv i mange år. Men Lou gjør en dag noe som forandrer både hennes og familiens liv, og også livet til No, den hjemløse jenta Lou ser på Austerlitz stasjon en desemberdag i Paris, og som hun bestemmer seg for å bli kjent med. Og Lou oppdager at ikke alle problemer kan løses med hjernen alene...

En enkel, sjarmerende og vakker liten fortelling, men også en fortelling som tar opp mer alvorlige temaer og får deg til å tenke. Kanskje en bok man enten elsker eller hater... bookcrosseren som sendte denne boka til meg likte den ikke i det hele tatt, men jeg kommer definitivt i den første kategorien!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar