lørdag 6. august 2011

Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen

Ja, det har blitt en dårlig lesesommer hos meg. Kun en bok ble faktisk både påbegynt og fullført i løpet av 3 ukers ferie, men den gikk til gjengjeld fort unna når jeg først fikk kommet i gang... :)


Kvinnen i buret er mitt første møte med den danske forfatteren Jussi Adler-Olsen, plukket opp først og fremst fordi jeg syntes jeg trengte å lese noen danske forfattere før vi drar til København i august. Dessuten var det lenge siden jeg hadde lest krim... men jeg fikk i hvert fall igjen lysten til å lese litt krim, så det ble en liten bestilling til capris.no med noen flere krimbøker når jeg først var i gang.

Kvinnen i buret er første bok i en serie om Avdeling Q, en spesialavdeling i det danske politiet som skal jobbe med oppklaring av gamle saker av alvorlig grad der etterforskningen har stoppet opp. "Vår mann" er Carl Mørck, den litt erketypiske politimannen, godt voksen, med et problematisk forhold til familien sin,  og for øyeblikket også et problematisk forhold til jobben etter en episode der en kollega ble drept og en annen hardt skadet. Carl blir flyttet til Avdeling Q for at hans vanlige kollegaer skal bli kvitt ham, og da han oppdager hvilke midler som følger med opprettelsen av Avdeling Q krever han kontorutstyr og en assistent, Assad, som skal vaske og hjelpe ham med forefallende arbeid. Men Assad både "elske politi" og har noen kvalifikasjoner som etterhvert kommer til nytte, og sammen utgjør de et merkelig men effektivt par.

Første sak for Avdeling Q blir mer eller midre tilfeldig saken om den unge og lovende politikeren Merete Lynggaard, som forsvant fra en ferge 5 år tidligere. Mange har avskrevet Lynggaard-saken som en drukningsulykke eller selvmord, men det finnes små detaljer som ikke helt stemmer, og med litt graving viser det seg selvsagt at saken kan dreie seg om noe helt annet. Parallelt med Carl og Assads etterforskning følger vi Meretes historie fra 2002 og fram til 2007, hvor bokas handling er lagt, så det er ikke noen overraskelse for leseren at Merete ikke druknet den gangen... men vekslingen mellom disse perspektivene funker som bare det, og boka er faktisk ganske vanskelig å legge fra seg! Og spenningen, den holder seg til siste slutt!

Flott sommerunderholdning - neste bok om Avdeling Q blir nok plukket opp om ikke altfor lenge!

2 kommentarer:

  1. Denne serien liker jeg veldig godt :) Jeg har vært så heldig å få lese de tre første bøkene, den tredje boken er kanskje favoritten min.

    SvarSlett
  2. Enig med deg: Knallbra bok dette. Flott start på serien om Avdeling Q! Ser at det er mange andre bokbloggere som enige med oss også.

    SvarSlett