torsdag 11. august 2011

Gode bøker fra A til Å #T

T er også en vanskelig bokstav... her er det opptil flere bøker jeg kunne ha valgt, men jeg har endt opp med å velge den første boka jeg kom på, nemlig The thirteenth tale av Diane Setterfield. Da jeg leste den i 2007 hadde jeg absolutt ingen forventninger, og fant en bok jeg ikke klarte å legge fra meg... dermed sitter jeg igjen med et inntrykk av en veldig god leseropplevelse som jeg ikke har klart å glemme, selv om underholdningsgraden kanskje er større en klassikerfaktoren. I anmeldelsene trekkes likevel parallellene fra denne gotiske fortellingen til nettopp en rekke klassikere, som Jane Austen, Brontë-søstrene og Rebecca av Daphne du Maurier... bøker som fortsatt står i mine bokhyller helt ulest (og det er en smule pinlig å innrømme det, hehe), og som jeg nå fikk en påminnelse om at jeg ikke bare burde ha lest dem, men jeg burde jammen ha lyst til å lese dem også! :)


Omtale (fra bookdepository.co.uk):
Angelfield House stands abandoned and forgotten. It was once home to the March family - fascinating, manipulative Isabelle, brutal, dangerous Charlie, and the wild, untamed twins, Emmeline and Adeline. But Angelfield House hides a chilling secret which strikes at the very heart of each of them, tearing their lives apart...Now Margaret Lea is investigating Angelfield's past - and the mystery of the March family starts to unravel. What has Angelfield been hiding? What is its connection with the enigmatic writer Vida Winter? And what is the secret that strikes at the heart of Margaret's own, troubled life? As Margaret digs deeper, two parallel stories unfold, and the tale she uncovers sheds a disturbing light on her own life...
Omtale (fra bokkilden.no):
Vi møter Vida Winter, Englands fremste forfatter. Hele sitt liv har hun brukt på å fortelle løgner om seg selv. Så ingen kjenner henne. Og kanskje har hun også selv vanskeligheter med å skille fiksjon fra fakta? Skille eget liv fra romankarakterene hun har skapt? Gammel og syk bestemmer hun seg for å få sin biografi skrevet. Og hun legger sin klamme hånd på Margaret Lea, en ung pike som driver et antikvariat sammen med sin far, og som har et helt spesielt kjærlighetsforhold til bøker. Så er det én grunn til. Det viser seg at Vida Winter er tvilling. Det er også Margaret. Men begge lever alene (tilsynelatende ...), og hemmelighetene knyttet til den andre tvillingen er mange. Og overraskende. Og ubehagelige.
Følg ukens boktema hos Anettes bokboble, og les om andre favorittbøker!

1 kommentar:

  1. Denne virker forlokkende. Må visst noteres i bør-lese-listen...

    SvarSlett