tirsdag 17. august 2010

Push av Sapphire

Push er boka bak filmen Precious, som jeg så i vinter, og som virkelig gjorde inntrykk på meg, og derfor hadde jeg også lyst til å lese boka.


Precious er 16 år gammel, gravid for andre gang med farens barn. Hun fødte sitt første barn, Little Mongo, da hun var 12, hjemme på stuegulvet, etter at moren slo henne i hodet med en stekepanne da hun fikk veer. Moren mishandler datteren både fysisk og psykisk, og reagerer med sjalusi og sinne på overgrepene fra faren. Når den nye gravididteten blir oppdaget blir Precious utvist fra skolen, men hun er ikke klar for å gi opp og leve på trygd som sin mor. Hun blir satt i kontakt med en alternativ skole i Harlem der hun bor, og der møter hun både en lærer som bryr seg og et fellesskap i medelever som har hatt sin del av vanskeligheter i livet,. Precious begynner endelig å lære og lese og skrive, og begynner samtidig prosessen med å ta livet sitt tilbake... 

Språket i boka følger Precious sin utvikling fra analfabet til lesedyktig, og er med på å understreke Precious sin personlige utvikling også. Det gjør historien mer virkelig, jeg tror på dette selv om det er fiksjon (men sikkert også realitet for noen også, hvor skremmende det enn er å tenke på det). Dette er altså en vond bok, full av brutalitet og overgrep som det er vanskelig å sette seg inn i, men samtidig er det en bok om håp, og om å ikke gi opp. Jeg anbefaler både filmen og boka!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar