tirsdag 3. august 2010

The boy in the striped pyjamas av John Boyne

Denne boka har jeg hatt lyst til å lese lenge, interessert i 2. verdenskrig som jeg er, og av en eller annen grunn har jeg også innbilt meg at den allerede sto i bokhylla. Når jeg oppdaget at den ikke gjorde det likevel, benyttet jeg meg av sjansen til å få den hjem på Norlis 3-for-2-tilbud her om dagen, og siden jeg ikke hadde noe å lese på trikken hjem ble den påbegynt ganske umiddelbart også.

Nine year old Bruno knows nothing of the Final Solution and the Holocaust. He is oblivious to the appalling cruelties being inflicted on the people of Europe by his country. All he knows is that he has been moved from a comfortable home in Berlin to a house in a desolate area where there is nothing to do and no-one to play with. Until he meets Shmuel, a boy who lives a strange parallel existence on the other side of the adjoining wire fence and who, like the other people there, wears a uniform of striped pyjamas. Bruno's friendship with Shmuel will take him from innocence to revelation. And in exploring what he is unwittingly a part of, he will inevitably become subsumed by the terrible process. 
(baksidetekst)

Jeg likte idéen bak denne boka veldig godt, og den er helt grei og rask å lese, men jeg klarer dessverre ikke helt å tro på den. En ting er at det tyske folk ikke visste sannheten om holocaust, men Bruno er altfor naiv for å være en 9-årig gutt i nazi-Tyskland mot slutten av 2. verdenskrig... og han forblir naiv mye lenger enn det som er sannsynlig for en gutt i hans situasjon. Jeg er heller ikke noen ekspert i emnet, men jeg leser bøker fra 2. verdenskrig nå og da, og jeg tror ikke denne boka er særlig godt faktasjekket... og når det handler om en så alvorlig del av vår moderne historie forventer jeg at historien som presenteres skal være i nærheten av virkeligheten slik den var. Boka er skrevet fra en 9-årings perspektiv, men jeg vet ikke om det er rettet mot yngre, og jeg synes den faller litt igjennom uansett målgruppe. Det er kanskje en fare når man har store forventninger til en bok, men denne levde i alle fall ikke opp til mine, selv om jeg gjerne vil like den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar