fredag 20. august 2010

After dark av Haruki Murakami

Haruki Murakami gjester Litteraturhuset denne helga. Jeg har i utgangspunktet ikke planer om å dra dit, men jeg har i hvert fall lest en Murakami-bok for anledningen! :)


After dark er fortellingen om en natt i søstrene Mari og Eris liv. Mari sitter på en nattåpen café i Tokyo med en bok for å fordrive tiden, mens Eri har sovet i 3 måneder i strekk. Mari vil ikke dra hjem, og i løpet av nattens timer møter hun tilfeldigvis et tidligere bekjentskap, en ung trombonist, som får henne involvert i en hendelse med en kinesisk prostituert på et love hotel. På Eris soverom slår TVen seg på av seg selv, og en mystisk mann betrakter henne gjennom skjermen.

After dark gir til tider uttrykk for å "være" en film, med en tydelig utenforstående som observerer handlingen gjennom en kameralinse, og dialog mellom personene i fortellingen skreves som i et manus. Hvert kapittel starter med et klokkeslett, og tidsrommet strekkes seg fra 23:56 til 6:52 morgenen etter, akkurat i de timene natten er som mørkest. Boka har også en mørk, mystisk stemning i seg som jeg likte veldig veldig godt, og man får som vanlig ikke svar på alle spørsmål i Murakamis litt surrealistiske univers, men det gjør ingenting! Herlig spennende atmosfære, og noen merkelige timer i Tokyos natt(-everden) gjorde denne boka til en fin leseropplevelse for meg (og så kunne jeg jo også mimre litt tilbake til Tokyo by night samtidig, da).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar