onsdag 21. juli 2010

The hunger games av Suzanne Collins

Dette var en av bøkene jeg faktisk hadde fått med meg i min lite bokoppdaterte periode med flytting og nyfødt baby i hus, men jeg var ikke overbevist... jeg trodde ikke egentlig at denne boka ville være noe for meg. Men så hørte jeg enda mer positivt om denne, så da var plutselig begge de første bøkene bestilt. Og nå er den første lest også...

 

Vi er i Panem, fremtidens versjon av Nord-Amerika, et land bestående av hovedstaden Capitol og 12 omkringliggende distrikter. Det 13 distriktet ble tilintetgjort da det ble gjort opprør for 74 år siden, og siden den gang har Capitol hvert år arrangert The hunger games, en konkurranse hvor en jente og en gutt fra hvert distrikt velges ut til å delta, og den siste som overlever vinner - en virkelig dødslek. Konkurransen sendes direkte på TV, som underholdning for menneskene i Capitol, og det er obligatorisk for innbyggerne i distriktene å se på deler av sendingene, slik at de aldri skal glemme hvem det er som bestemmer.

Katniss Everdeen bor i distrikt 12 sammen med sin mor og søster, og bruker tiden til å jakte ulovlig på mat for at familien skal overleve etter at faren døde i en gruveulykke. På utvelgelsesdagen til The hunger games er det helt uventet søsteren Primrose som blir valgt ut, og Katniss melder seg frivillig som deltaker i hennes sted... og deretter gjelder det å overleve...

The hunger games er kanskje ment som en ungdomsbok, men dette er lesning som burde friste de fleste. Spenningen er godt bygget opp, historien er forferdelig, men også både tankevekkende og samfunnskritisk... uansett er det en bok det var vanskelig å legge fra seg. Jeg har allerede begynt på nr. 2 i serien, den 3. kommer om en måneds tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar