tirsdag 6. juli 2010

Dokumenter vedrørende spilleren Rubashov

Josef Nikolaj Rubashov får nyttårsaften 1899 en fremmed gjest til sin leilighet i St. Petersburg. En merkelig gjest som utfordrer ham til et slag poker, med sjelen som innsats. Rubashov taper selvsagt, og blir dømt til et udødelig liv. I begynnelsen snur Rubashov dette til sin fordel... han vinner penger i spill, starter noen lønnsomme forretninger, blir gift med drømmekvinnen, og de får til og med et barn sammen. Men lykken kan ikke vare... Rubashov mister alt, forlater St. Petersburg og starter på sin forunderlige og makabre reise gjennom Europa på 1900-tallet, gjennom verdenskriger, Warszawa-ghettoen og Jugoslaviakrigen, gjennom norske skoger, spanske fjellandsbyer, italienske jordskjelv og Berlinmuren, på leting etter sin gjest, døden, eller bare en tilværelse som er akseptabel...


Det er vanskelig å beskrive denne boka. Den er full av eventyr, historiske situasjoner, overnaturlige hendelser, ondskap, lidelse og humor... kort sagt det meste! Jeg hadde ingen forventninger til denne boka, som jeg dro med meg fra loppemarked for en god stund siden og som ble stående i bokhylla (framfor å bli registrert og sluppet fri gjennom bookcrossing) fordi jeg hadde hørt mye bra om Vallgrens mer kjente roman, Den vidunderlige kjærlighetens historie, men jeg likte den godt! Historien drives godt framover gjennom Europas blodige historie på 1900-tallet og av Rubashovs søken etter sin gjest, djevelen, som til tider fremstilles på en nesten sympatisk måte. Og hva skal man vel med helvete når man har jorden?!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar