mandag 10. september 2012

Gravstille av Arnaldur Indridason

Jeg fortsetter med islandsk krim, og heldigvis... det løsnet allerede med Erlendur nr. 2 etter skuffelsen med Myren.


Erlendur får et skjelettfunn i fanget i denne boka, oppdaget i et nyere byggefelt i utkanten av Reykjavik. Men skjelettet har ligget i jorda i noen tiår, og Erlendur begynner å grave i en historie fra krigens dager som ikke mange lenger kan fortelle noe særlig om. Som lesere følger vi historiene parallelt, og får servert et mørk og trist historie om en familie som bodde her på den tiden da byens grenser enda ikke var nådd så langt ut... en historie om en mishandlet kvinne, en ond mann, redde barn, og en amerikaner som ikke klarer å se på det som skjer i denne familien. Spenningen over hva som virkelig skjedde holdes til siste slutt, selv om Erlendur er en tålmodig mann som bruker den tiden han trenger for å løse opp i gamle mysterier.

Denne boka likte jeg kjempegodt! Oppbygningen med veksling mellom nåtid og fortid fungerte veldig godt, og en historie som både har med seg Island og 2. verdenskrig er jo strengt tatt midt i blinken for meg. Jeg forsto også Erlendur litt bedre etter denne boka, selv om jeg fortsatt sliter litt med forholdet mellom ham og datteren Eva Lind... selv for en mann av få ord klarer jeg ikke helt å forstå noen av dialogene mellom dem, men det utvikler seg i hvert fall i riktig retning... ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar