onsdag 19. mai 2010

Lesevaner

Ja, denne har dukket opp litt her og der i bloggverdenen i det siste, så slenger jeg meg med jeg også! :)

Som leser er jeg: Opp og ned! Som med veldig mye annet går det i perioder, men jeg elsker bøker, og kan gjerne bare putte dem i bokhyllene mine også! :) Jeg må alltid tenke litt før jeg velger meg neste bok, føle litt på det, liksom, så da er det jo bra å ha litt å velge i. Jeg liker for øvrig egentlig ikke å legge fra meg en påbegynt bok, men jeg øver meg på det, for verden er tross alt full av andre bøker jeg har lyst til å lese.

Som blogger er jeg: Heller dårlig, hehe! Min forrige bokblogg gikk i dvale høsten 2008, og nå prøver jeg meg igjen, uten de store ambisjonene foreløpig... men det er greit å ha et sted jeg kan skrive noen ord om det jeg leser og annet som skulle falle meg inn.

Sist leste bok: Cathedral of the sea (Havets katedral på norsk) av Ildefonso Falcones.

Sist kjøpte bok/bøker: The little stranger av Sarah Waters og The Guernsey literary and potato peel pie society av Mary Ann Shaffer og Annie Barrows ble innkjøpt på Casa del Libre i Valencia for et par dager side... kan jo ikke gå tom for bøker på ferie!

Favorittkrimforfatter: For tiden tror jeg det må bli Karin Alvtegen.

Jeg leser alt av: John Irving... det er egentlig ikke så mange jeg kan si jeg leser alt av, men det er flere jeg leser mye av.

Jeg leser helst ikke (genre/forfatter): Jeg er ganske dårlig på sci-fi, og leser ikke kioskserier. Eller Paulo Coelho.

I hylla for faglitteratur leter jeg etter: Jeg leser egentlig ikke så mye faglitteratur, så historie er vel det nærmeste jeg kommer der (nei, jeg leser visst ikke faglitteratur som har med jobben å gjøre, men jeg vet vel ikke om det finnes så mye direkte relevant heller).

I tillegg til norsk leser jeg gjerne: Engelsk, svensk og nynorsk. Dansk har jeg egentlig ikke lest noe særlig, og jeg prøver å motivere meg for en tysk bok, men har vel egentlig ikke kommet så langt med den saken.

Øverst i min å-lese-stabel ligger akkurat nå: Det blir vel bøkene jeg har her som ennå ikke er lest... dvs. de to nevnt under sist kjøpte bøker, samt Drømmehjerte av Cecilia Samartin. Vanligvis har jeg ingen å-lese-stabel... jeg tar det jeg føler mest for der og da.

Øverst på min bok-ønkeliste akkurat nå: Tja, kjøpte akkurat et par bøker fra ønskelista, og det står så mangt på den, men The graveyard book av Neil Gaiman og Last night in twisted river av John Irving skulle jeg i hvert fall gjerne ha lest.

På antikvariater leter jeg etter: Det samme som på loppis... mest billige pocketbøker som jeg sender ut i verden gjennom bookcrossing, men også bøker (gjerne fra mine yngre dager som veldig aktiv biblioteksbruker) som jeg gjerne vil eie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar