tirsdag 5. juli 2011

Boktema fra A til Å #E

Og jeg har kommet til bokstaven E i sommerens lille bokstavmaraton: Extremely loud & incredibly close av Jonathan Safran Foer. Denne leste jeg faktisk helt tilbake i 2006, men likte den så godt den gangen at den var den første jeg tenkte på når jeg kom til E. Handlingen husker jeg ikke lenger detaljert, men boka handler i alle fall om Oskar, 9 år gammel, som mister pappaen sin 11. september-angrepene mot World Trade Center. Jeg husker den som en sår og nettopp litt nær historie om en gutt som forsøker å takle sorgen, og opprettholde en nærhet til faren han mistet, og som når blir fjernere og fjernere. Gjennom letingen etter en lås som passer til nøkkelen han fant etter sin far treffer han mange forskjellige mennesker med sine egne historier, mange av dem er eldre, og trådene trekkes også tilbake til 2. verdenskrig, gjennom brev fra bestefaren som overlevde bombingen av Dresden mot slutten av krigen.

Jeg tror ikke min beskrivelse av boka yter den rettferdighet, men den anbefales uansett på det varmeste! :)

Og tilfeldigvis, halvveis i dette innlegget, kom jeg nå også over et ferskere innlegg om samme bok, så da har du i hvert fall muligheten til å lese mer om boka i bloggen Fløy en liten blåhval.


Beskrivelse (fra bookdepository.co.uk):
Nine-year-old Oskar Schell is an inventor, amateur entomologist, Francophile, letter writer, pacifist, natural historian, percussionist, romantic, Great Explorer, jeweller, detective, vegan, and collector of butterflies. When his father is killed in the September 11th attacks on the World Trade Centre, Oskar sets out to solve the mystery of a key he discovers in his father's closet. It is a search which leads him into the lives of strangers, through the five boroughs of New York, into history, to the bombings of Dresden and Hiroshima, and on an inward journey which brings him ever closer to some kind of peace.
Følg ukens boktema hos Anettes bokboble, og les om andre favorittbøker!

1 kommentar: