fredag 13. mai 2011

Huset ved moskéen av Kader Abdolah

Min Iran-lesning går mot slutten, i hvert fall for denne gang, og grunnen til at jeg har konsentrert meg om bøker fra Iran den siste tiden er selvfølgelig at jeg har reist dit i løpet av den siste måneden... :) Uansett, avslutningen på Iran-lesingen ble Huset ved moskeen av Kader Abdolah, og det var også en verdig avslutning.


I huset ved moskéen i byen Sandjan bor Aqa Djan med sine to fettere og deres familier. Hans slekt har bodd der i 800 år, og vært en innflytelsesrik familie både for moskéen og byen, men når revolusjonen nærmer seg er det ikke lenger tilstrekkelig å være troende. Når fanatikerne får styre landet mister Aqa Djan ikke bare sin innflytelsesrike posisjon i byen, han mister også flere av sine nære og kjære.

I et tidsperspektiv fra 60-tallet, via den islamske revolusjon i 1979, til slutten av 80-tallet og våpenhvilen med Irak får vi følge storfamilien fra Sandjan og hvordan deres liv flettes sammen med Irans historie på forskjellige måter. Denne epoken var svært dramatisk for Iran og det iranske folk, og boka gir et godt overblikk over det som skjedde (og som jeg etter den siste tidens lesing etterhvert har blitt godt kjent med), samtidig som den rommer morsomme, tragiske og interessante historier fra en families liv som et ekstra perspektiv til de historiske, kulturelle og religiøse forholdene i landet.

Kader Abdolah er en iransk forfatter, bosatt i Nederland siden 1988. Hans rolle under og etter revolusjonen finner man i hvert fall delvis igjen i en av karakterene i boka, og moskeen i Sandjan finnes også i virkeligheten... den ligger i byen Zanjan i nord-vestlige Iran (men jeg har ikke vært der, så bildet måtte lånes).

Og boka, den anbefales.

3 kommentarer:

  1. Denne har eg høyrt på lydbok, men du hadde garantert ein betre leseoppleving enn meg:-) Ha ein fin lørdag!

    SvarSlett
  2. Denne har jeg i bokhyllen, men har ikke lest den ennå. Jeg har hørt litt forskjellig om den, så det er godt å høre at noen anbefaler den:-)

    SvarSlett
  3. Jeg likte den, og fikk den anbefalt av noen som bor i Iran for tiden. Men man kan jo kanskje si at vi er spesielt interesserte, da... :)

    SvarSlett