onsdag 24. august 2011

Bok-spørsmål

Disse spørsmålene kom jeg først over hos Anita her om dagen, selv om jeg har sett flere slenge seg på trenden siden da. Vel, uansett, her kommer mine svar...


Favorittbok i barndommen?
Jeg leste masse i barndommen, og hadde mange favoritter. Noen av dem var bøkene til Astrid Lindgren, Roald Dahl, Disney-bokklubb-bøker (som litt større var det særlig Sølvhingsten-bøkene som ble lest om og om igjen), Michael Ende, Maria Gripe, Frøken Detektiv, Anne fra Bjørkely, Polyanna og mange mange flere...

Hva leser du nå?
Etter noen lesekvaler falt valget på Den glemte hagen av Kate Morton... passelig lett sommerlig lektyre, håper jeg.

Dårlig bokvane?
Jeg har visse hamstre-tendenser, så antallet bøker jeg har ulest i bokhyllene vil nok alltid overstige det jeg faktisk klarer å lese. Likevel synes jeg at jeg må ha det sånn, for jeg klarer ikke å følge en leseplan heller, så boka må liksom føles riktig der og da... og det jeg føler den ene dagen kan være helt feil den neste. Ellers synes jeg jo ofte det er vanskelig å legge fra seg en bok jeg egentlig ikke liker... det kan jo hende den er verdt å lese om man leser hele (selv om det stort sett ikke er tilfellet)...

Verste boka du har lest?
Forhåpentligvis en jeg klarte å la være og lese ut! :) Ellers må jeg si at Paulo Coelhos The Devil and Miss Prym kommer høyt på lista... leste den ut fordi den sto på 1001 bøker du må lese før du dør, og den var jo ikke så lang heller, men fikk så absolutt ikke sansen for å lese mer av Coelho etter den (Veronika decides to die var heller ikke noe høydepunkt, selv om den var hakket mindre klisjefylt, og etter det har jeg holdt meg unna Coelho).

Beste boka du har lest i år?
Tja, jeg begynte året ganske bra, og at flere gode bøker tror jeg kanskje To kill a mockingbird var favoritten.

Favorittforfatter?
Jeg synes egentlig det er enklere å snakke om favorittbøker enn forfattere, men i de siste årene vil jeg kanskje si Neil Gaiman.

Favorittbøker?
Kanskje Neil Gaimans American Gods, Jonathan Safran Foers Extremely loud and incredibly close eller Barbara Kingsolvers The poisonwood bible, kanskje?! Eller sannsynligvis en bok jeg ennå ikke har lest... ;)

Kan du lese på bussen?
Bare en liten stund, som oftest. Jeg er heldigvis mye flinkere til å lese på trikk, tog eller fly...

Hvor er din favorittplass å lese på?
Sofaen, senga, i en park (eller hagen) i fint vær, på trikken på vei til jobb, eller på fly på vei til et spennende sted (helst).

Hva tenker du om å låne bort bøker?
Hvorfor skulle jeg ikke ville det?! Men hvis det er snakk om lån, så vil jeg jo gjerne ha dem tilbake også, da.

Lager du eselører i bøkene dine?
Nei, jeg hater eselører! Vet ikke hvorfor, for jeg synes godt boka kan se lest ut, men vil bare ikke ha eselører. Om jeg ikke har bokmerke, så prøver jeg å huske hvor i boka jeg var til neste gang, men det er jo veldig mye som kan brukes som bokmerke da... :)

Skriver du noen gang i bøkenes marg?
Nei, det kan kanskje skje i en pensumbok, men ellers ikke.

Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Leser mye på norsk og engelsk, og leser gjerne svensk også (men helst bare bøker av svenske forfattere... det samme gjelder egentlig for dansk, men jeg har lest mindre danske forfattere).

Hva får deg til å elske en bok?
At jeg ikke klarer å legge boka fra meg, eller at jeg husker boka veldig godt i ettertid er gode indikatorer.

Favorittsjanger?
Skjønnlitteratur, og valget faller ofte på nyere skjønnlitteratur av utenlandske forfattere.

Sjanger du leser sjeldent (men skulle ønske du leste mer av)?
Norsk samtidslitteratur kanskje (hvis det kan kalles en sjanger)... selv om jeg aldri savner å lese det, så synes jeg kanskje at jeg burde lese litt mer av det. Og de siste årene har det blitt lite biografier. Klassikerne har jeg så smått begynt å jobbe med, men har mye igjen der også...

Favorittbiografi?
Kanskje fordi jeg akkurat har vært i England, men jeg har for øyeblikket fryktelig lyst til å lese Richard Herrmanns bøker om de engelske dronningene igjen... Ellers har jeg en svakhet for overlevelsesberetninger fra 2. verdenskrig.

Har du noen gang lest en selvhjelpsbok?
Kan ikke komme på noen nå, egentlig... det er ikke en sjanger som tiltaler meg så veldig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar