mandag 1. august 2011

Boktema fra A til Å #Q og R

Med bokstaven R (ja, jeg dropper Q, for jeg kommer ikke på noen bøker jeg har lest med tittel som begynner på Q, selv om jeg har The queen's fool på skal lese-listen) sier jeg meg endelig i kapp med den offisielle boktema-listen fra A til Å hos Anette... og den utvalgte boken er Ronja Røverdatter av Astrid Lindgren!

Ronja var en stor favoritt da jeg var yngre. Jeg har ingen anelse om hvor mange ganger boka er lest, filmen er sett, eller hvor mange ganger jeg lekte Ronja selv, i hagen (godt assistert av en bestemor i nabohuset som f.eks. gjerne bakte sånne brød som de hadde i Ronja-filmen), i skogholtet i nærheten av der jeg vokste opp (med en nydelig stor hvitveiseng om våren), eller på de store steinene på campingplassen der barndommens somre ble tilbrakt (steiner = borg, ikke sant?!). Jeg gleder meg allerede til min lille jente er stor nok til å bli prakket på historien om Ronja, røverdatteren som blir venner med Birk, sønnen fra den rivaliserende røverslekten, som er født på akkurat samme dag som henne, da Mattisborgen ble delt i to av et lyn... :)

Boka skal selvfølgelig se akkurat sånn ut...


Men Ronja ser selvfølgelig ut som i filmen... :)


Omtale (fra bokkilden.no):
Ronja er yngstejenta i Mattisætten. En dag er hun gammel nok til å prøve seg på egenhånd i skogen, hvor mang en fare truer. Hun får beskjed om å passe seg for Helvetesgapet, og drar avgårde for å gjøre nettopp det - øve seg på ikke å falle i Helvetesgapet. Der møter hun Birk fra Borkaætten, en gutt på Ronjas egen alder. De to blir etterhvert som søsken for hverandre, og sammen gjør de alt de kan for å få de rivaliserende ættene til å bli venner.
Følg ukens boktema hos Anettes bokboble, og les om andre favorittbøker!

1 kommentar:

  1. Ronja er herlig! Som de andre bøkene til Astrid Lindgren. Barnelærdom, kaller jeg hennes bøker.

    SvarSlett