søndag 21. august 2011

Boktema fra A til Å #U

Verken blogspot eller tiden har vært på min side denne uka, men i dag kommer endelig ukens utvalgte... en god bok på U. Denne gangen skal jeg ikke velge den første boka på U som jeg kommer på (den ble omtalt for ikke så lenge siden her på bloggen, hehe), men etter litt research over leste bøker på U faller valget denne gangen på Utvalgte emner i katastrofefysikk av Marisha Pessl. Jeg husker egentlig ikke historien så godt, men husker at jeg likte den veldig godt da jeg leste den, og at jeg sammenlignet med Den hemmelige historien av Donna Tartt... mer ut fra hva slags følelse jeg satt med etter å ha lest den, tror jeg, for det er enda veldig mye lenger siden jeg leste den boka... :)


Omtale (fra bokkilden.no):
Blue Van Meer er en oppvakt tenåring som siden morens død har reist USA rundt med sin arrogante, men hengivne far. Han er professor i statsvitenskap og gjesteforeleser. Når han kunngjør at de skal tilbringe hennes siste år på den private skolen St. Gallway, hilser hun beslutningen velkommen. Blue blir tatt opp i en gruppe utvalgte elever som den karismatiske læreren Hanna von Schneider er en slags mentor for. Blue er en ensom ung jente som tenker at hun endelig har funnet vennskap. Men ingenting er slik det ser ut. Snart blir Hanna funnet hengt i skogen, og Blue lærer at de du stoler mest på, er de som svikter deg i neste øyeblikk. Hennes fortelling avslører hvordan fantasien finner mening i de mest forvirrende tider, hvordan mennesker søker sammenheng, og hvordan de mørkeste hemmelighetene kan frigjøre oss. En fascinerende roman som forener de prøvelser en moderne oppvekst gir, med et klassisk «who-dunnit»-mysterium.
 Følg ukens boktema hos Anettes bokboble, og les om andre favorittbøker!

2 kommentarer:

  1. Jeg har hatt denne stående i bokhyllen ulest i flere år. Sammenligningen din med Donna Tartt gjorde meg endelig lysten på å lese den. Jeg elsker "The Secret History", og hvis denne minner om den (uansett i hvor liten eller stor grad) MÅ den leses.

    SvarSlett
  2. Las også denne for fleire år sidan. Må innrømme at det var den fantastiske tittelen som gjorde meg merksam på den, og boka var ingen skuffelse.

    SvarSlett