fredag 18. juni 2010

Sommerlesning...

Ja, det er visst sommer. For min del er det derimot ikke ferietid, men også vi som fortsatt jobber kan lese bøker i sommer! Jeg tror kanskje ikke jeg kommer til å lese så veldig annerledes enn jeg pleier, men jeg har noen planer, så hvorfor ikke dele dem her?!


1. Jeg vil lese en klassiker
Jeg er skikkelig dårlig på klassikere, selv om jeg gjerne liker dem når jeg faktisk leser dem. Det er derimot med en visst flau følelse jeg innrømmer at jeg aldri har lest Jane Austen. Jeg har visst en god stund at jeg burde lese Jane Austen, og har derfor en bokboks med alle 6 bøkene stående i hylla. I sommer skal minst en av dem leses!

2. Jeg vil lese noe norsk
Ja, ikke noe på norsk, altså (det leser jeg til vanlig også), men av en norsk forfatter. Jeg er nemlig ganske dårlig på norske forfattere også. Kanskje Knausgård, siden jeg av nysgjerrighet har planer om å lese den første boka uansett.

3. Jeg vil lese noe sommerlig
Jeg har chick lit og krim i hyllene også... for en gangs skyld! Kanskje noe Camilla Läckberg, med forrige sommers besøk i Fjällbacka ikke helt ute av minnet ennå, en Marian Keyes som har ventet lenge, Johan Theorin eller kanskje Torkil Damhaug (hah, da blir det noe norsk også... selv om jeg ikke helt teller med krim under forrige punkt).

4. Jeg vil lese noe nytt
Jeg har fått meg noe nye bøker i bokhylla i det siste, og kanskje jeg for en gangs skyld skal lese noen før de har blitt fast inventar i bokhylla. Pinnsvinets eleganse, Little bee, kanskje Sofi Oksanen (selv om det ikke er den siste boka jeg har) og Suzanne Collins...

5. Jeg vil lese noe jeg har planlagt å lese lenge...
Jeg er med i en utfordring på bookcrossing.com, og de bøkene som gjenstår nå har jeg lyst til å bli ferdig med i sommer. Things fall apart av Chinua Achebe, Saving fish from drowning av Amy Tan, og Prodigal summer av Barbara Kingsolver står på den lista.

6. Jeg vil lese det jeg har lyst til... 
Og det er vel den eneste regelen jeg helt sikkert kommer til å følge! Jeg liker kanskje å lage lister, men jeg liker ikke nødvendigvis å følge dem...

Jeg tror uansett det blir en bra lesesommer! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar