mandag 5. juli 2010

Min lesepersonlighet

I kveld er det disse spørsmålene om lesepersonlighet som dukker opp overalt i bokbloggverdenen... så da kan vel ikke jeg være dårligere, og legger herved ut mine svar på spørsmålene også. Hva det sier om min lesepersonlighet er jeg derimot ikke sikker på... :)


1. Leser du rutinemessig bøker om igjen?
Nei, jeg leser nesten aldri bøker om igjen, for jeg har så masse andre ting jeg har lyst til å lese at jeg sjelden prioriterer å lese noe jeg har lest før. Unntaket er kanskje noen klassikere fra barndommen... da leste jeg ofte bøkene jeg likte flere ganger, og det er hyggelig å lese noen av dem om igjen som voksen også.

2. Er du opptatt av å holde bøkene dine pene?
Sånn passe. Før ville jeg helst at bøkene skulle se ulest ut, men nå synes jeg det er finere å se at bøkene faktisk er lest. Men helst lest pent, da!

3. Har du lister av bøker du planlegger å lese?
Niks! Jeg har masse bøker jeg planlegger å lese, jeg har masse bøker jeg har lyst til å lese, men lister funker rett og slett ikke for meg. Jeg klarer uansett aldri å holde meg til dem.

4. Hvordan velger du ut hvilke bøker du leser?
Det er som oftest bøkene som velger meg. Jeg har ofte en idé om hvilken bok som blir den neste jeg skal lese, selv om den idéen gjerne forandrer seg underveis (i foregående bok, hehe). Dersom boka ikke har utpekt seg selv må jeg gjerne titte litt i hyllene mine, og tenke på hvilken type bok jeg har lyst til å lese... finne frem noen og lese bakpå etc, men det hører til sjeldenhetene.
Når det gjelder hvilke bøker jeg kjøper, så kan det være hva som helst... bøker som høres spennende ut utfra baksideteksten, som jeg har hørt om eller fått anbefalt, eller som tiltrekker meg av en eller annen grunn (ser fine ut, tittel som gjør meg nysgjerrig etc).

5. Finnes det bøker du aldri ville nedverdighet deg til å lese grunnet omtale?
Nei, jeg leser de bøkene jeg har lyst til å lese. Jeg er ingen boksnobb i så måte, og leser gjerne bøkene "alle" leser også, i den tro at det kanskje må være en grunn til at "alle" leser den (og noen ganger er det det... andre ganger ikke).

6. Leser du alltid ferdig en bok hvis du ikke liker den?
Innerst inne har jeg en stemme som sier at en påbegynt bok leses ferdig, men jeg prøver å lære meg til å ikke lytte til den! Jeg har blitt flinkere til å legge bort bøker jeg absolutt ikke liker, men om jeg er usikker fortsetter jeg, i den tro at boka kan være verdt det til slutt.

7. Hvor mye leser du hver dag?
Det varierer, og det er slettes ikke alle dager jeg har tid til å lese mye, men jeg leser i hvert fall på trikken og på senga... og gjerne mer om jeg har muligheten til det! Jeg prøver også å bli flinkere til å legge bort PCen og slå av TVen, men det er ikke alltid jeg klarer det likevel.

8. Tenker du noen gang på at du burde skjerpe hva eller hvordan du leser, på samme måte som du tenker at du burde spise sunnere eller trene mer?
Ja, jeg tenker vel ofte at jeg burde lese flere klassikere, og noen ganger prøver jeg å tenke at jeg burde lese mer norske forfattere, men stort sett går det like dårlig med de forsettene som alle de andre... jeg leser akkurat det jeg føler for der og da uansett. Og egentlig synes jeg det er helt greit... sånn innerst inne!

9. Språk eller handling, eller er dette et absurd spørsmål? Tenk fort.
Handling. Språk kan være viktig det også, altså, og det beste er jo at begge deler er bra, men jeg leser nok heller en bok utfra handling enn at språket er godt.

10. Regner du mer enn 60 prosent av din lesetid som avslapning?
Ja, all lesetid er avslapning, så lenger det ikke handler om pensumlesning (og det har jeg ikke bedrevet så mye i det siste).

11. Er litteratur hovedsakelig underholdning, dannelse eller flukt?
Alt sammen, men kanskje aller mest underholdning. Det kommer jo an på hva slags bøker man leser også...

12. Har du noen gang likt en bok og nektet å innrømme det av kulturstatusårsaker?
Nei, ikke som jeg kan huske. Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre synes, selv om jeg kanskje gjerne vil like bøker man burde like av kulturstatusårsaker. Men jeg innrømmer gjerne at Da Vinci-koden funket helt fint som underholdning for min del, like fullt som at jeg har lest Ringenes herre, og er en av de rare menneskene som godt klarer meg uten å lese den flere ganger... :) Og jeg liker ikke Paulo Coelho, men jeg leste 2 av bøkene hans før jeg bestemte meg for det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar