fredag 16. juli 2010

Spørsmål og svar! :)

Jeg henger meg på spørsmålstrenden, dog uten tagging!

Hvilken bok leser du akkurat nå?
Akkurat nå leser jeg The hunger games av Suzanne Collins. Jeg er kanskje ikke så flink til å kaste meg på sånne bølger at ting man "må" lese, men denne har jeg hørt nok om til at jeg ble interessert likevel, og bestilte de 2 første bøkene tidligere i sommer. Etter noen litt mer krevende bøker i det siste måtte jeg lese noe ren underholdning, og liker boka godt så langt!

Hvor liker du best å lese?
Jeg er veldig glad i å lese på senga før jeg skal sove, eller i en god stol ute i hagen (eller et annet passende sted). Eller i en god stol foran peisen på andre årstider. Eller når jeg reiser kollektivt eller venter på legen eller noe annet kjedelig, ikke fordi jeg liker så godt å lese der, men fordi jeg ikke kan tenke meg noe bedre å bruke tiden som ellers ville vært bortkastet på. Strengt tatt liker jeg vel å lese nesten hvor som helst.

Hvilken bok skulle du ønske ble filmatisert?
Det har jeg egentlig ingen mening om. Jeg bryr meg ikke så mye om bøker blir filmatisert eller ikke, for som oftest liker jeg jo boka best uansett. Men nå nylig kom jo nyheten om av Sagaen om isfolket skulle bli TV-serie, og det er ikke noen dum idé synes jeg. Jeg ga riktignok opp etter et par-og-tjue bøker, men tror det kunne blitt en bra TV-serie!

Hva er favorittboken din?
Jeg har ikke noen "en favorittbok"... jeg hadde mange som yngre, men jeg vet jo ikke hva jeg ville syntes om dem i dag. I tillegg kommer det an på dagformen og humøret mitt. Men om jeg skal nevne noen, så blir det kanskje disse: American gods av Neil Gaiman, Balansekunst av Rohinton Mistry, The poisonwood bible av Barbara Kingsolver, New York-trilogien av Paul Auster og Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon. For eksempel... :)

Er det noen bøker du ser frem til å lese de neste månedene? Hvilke?
Jeg er helt elendig til å lage lister og sånt, og planlegger nesten aldri hva jeg skal lese på forhånd. Akkurat nå har jeg egentlig ikke noen sterke formeninger om hva som står for tur, selv om jeg kanskje tenker at jeg må lese ferdig The hunger games-trilogien når jeg først har begynt. Og Sofi Oksanen kanskje? Eller John Ajvide Lindqvist? Og så er jeg så heldig at jeg har mange flere uleste bøker som venter på meg i bokhylla!

Hva synes du er den fineste forsiden på en bok?
Jeg kan fint finne på å kjøpe en bok på grunn av forsiden, men har vel ikke egentlig noen absolutte favoritter. Den første jeg kommer på er Pinnsvinets eleganse av Muriel Barber, som jeg falt for første gang jeg så boka (den perfekte kombinasjon av kattepus og pent papir, to gamle favoritter)... nå har jeg også kjøpt den på salg, så vi får se hva jeg synes etterhvert... dette er nemlig en bok jeg ikke tror jeg ville vurdert å kjøpe på grunn av baksideteksten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar