torsdag 23. juni 2011

Middagen av Herman Koch

Et direkte bloggrelatert bokkjøp... :) Denne hadde jeg aldri hørt om før jeg leste om den hos Karin, og fikk lyst til å lese den. Og nå er det gjort...


To brødre med ektefeller skal møtes på restaurant om kvelden. Paul er fortellerstemmen, og det kommer relativt raskt fram at hans bror Serge er en mann med en viss posisjon i samfunnet, og at Paul og Claires sønn Michel har gjort noe han ønsker å skjule... noe som Paul ikke vet om han kan sitte inne med informasjon om. Det kommer også fram at ikke bare Michel er involvert i denne hendelsen, men også Serge og Babettes sønn og adoptivsønn er innblandet i saken.

Under rammen av en middag (for øvrig ganske snedig) nøstes historien sakte opp. Vi får vite at det er flere rundt bordet som har noe å skjule, og oppfatningene av de involverte personene endrer seg underveis... den pålitelige stødige Paul er kanskje ikke slik som han først fremstår, og det samme gjelder hans bror. Og hva med konene, mødrene, hvor plasserer de seg i dette bildet?! Historien handler kanskje først og fremst om hvor langt vi vil strekke oss for å beskytte barna våre? Og kanskje også om det man gjør i barnas beste egentlig er til det beste for dem?

Som forelder selv skjønner jeg dilemmaet til foreldrene, og vet ikke hva jeg selv ville gjort om noe sånt skulle skje... men samtidig klarer jeg ikke helt å forstå, å identifisere meg med, noen av karakterenes reaksjon her... men om det er fordi det hele er så uforståelig, eller om det er fordi vi ikke får godt nok innblikk i personene, det vet jeg ikke.

Jeg vet faktisk ikke helt om jeg likte boka heller, men kanskje det var fordi jeg hadde fått høye forventninger til den?! Den er jo interessant, den får deg til å tenke, og er helt sikkert ypperlig diskusjonsmateriale... men ga den meg egentlig noe utover det vanlige? En leseropplevelse jeg ikke kommer til å glemme? Enn så lenge vet jeg jamen ikke det heller, men det vil kanskje tiden vise... om den gnager seg inn i underbevisstheten, så har den kanskje oppnådd det den ville?! Jeg er for øvrig glad jeg ikke visste for mye om handlingen på forhånd, det skaper helt klart en spenning i forhold til å lese videre, og derfor deler jeg heller ikke med dere hva som faktisk kommer fram underveis i boka...

Jeg har sett et par andre skrive om boka i det siste, så det blir interessant å se hva flere synes om den.

3 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg ble tatt litt på senga da jeg leste boka. Siden jeg ikke hadde hørt noe om den på forhånd, i tillegg så ante jeg ikke hva den handlet om. Jeg mener fortsatt den er veldig bra, men kanskje først og fremst på grunn av overraskelsene og alle de problemstillingene som dukket opp.

    Btw, du har fått med deg at det er rosafredag i morgen?

    SvarSlett
  2. Jeg lot meg også friste av Karin. Bestilte den umiddelbart, men har ikke turt lese flere omtaler i etterkant, siden overraskelsesmomentet var så viktig.
    Håper det ikke ødelegger at jeg forventer å bli overrasket?

    (skal komme tilbake å finlese omtalen din når boka er ferdig -)

    SvarSlett
  3. Jada, Karin, har gjort så godt jeg kan med min begrensede rosa-kapasitet... :)

    Og nei, Ingalill, jeg tror nok ikke det ødelegger å forvente å bli overrasket, men jeg ville i hvert fall foretrekke å ikke vite for mye om *hva* som skjer videre. Det er liksom det som driver spenningen videre, synes jeg da.

    SvarSlett