mandag 27. juni 2011

Boktema fra A til Å #B

Jeg forsøker meg med en litt raskere oppdateringsfrekvens på boktema fra A til Å enn ukentlig, så her kommer bokstaven B: Balansekunst av Rohinton Mistry, som jeg leste i 2009.

Jeg er veldig glad i skjønnlitteratur med handling fra andre land eller kulturer, og denne ble nok i utgangspunktet plukket opp fordi den hadde fått gode omtaler. India er egentlig ikke et land jeg har noen spesiell interesse eller forkjærlighet for, men jeg ble likevel dratt inn i historien og de ulike karakterenes skjebner i Balansekunst... og det må vel kunne sies at det er mange skjebner som ikke er så gode i et overbefolket og fattig India.


Ishvar og Omprakash, onkel og nevø fra en lav kaste og en liten landsby, drar til Bombay for å prøve seg som skreddere. Sammen med studenten Maneck får de losji hos enken og syersken Dina Dalal, og sammen med henne driver de en ulovlig systue. Deres historier blir vevd sammen med Indias historie. politikk og kultur, og man får innblikk i perioden fra Indias selvstendighet i 1947 til unntakstilstanden i 1975 samt hvor vanskelig live kan arte seg for de som ikke er heldigst stilt i et fattig land.

Følg ukens boktema hos Anettes bokboble, og les om andre favorittbøker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar