fredag 30. september 2011

Boktema: En bok jeg har lest tre ganger eller mer...

Da jeg så ukens boktema hos Anette en gang over midnatt i natt, tenkte jeg at dette temaet ikke kunne være noe for meg. Jeg leser jo ikke bøker om igjen. Nesten aldri. At jeg har lest Ringenes herre to ganger telles ikke med, for det var fordi jeg verken husket eller likte boka fra jeg leste den som tenåring... problemet var bare at jeg ikke likte den i voksen alder heller, og kom til den sjeldne konklusjonen (for min del) at noen bøker faktisk er best som film. Og favorittbøker er for min del kanskje ikke bare gode bøker, men også preget av settingen eller tiden jeg leste dem i, og ofte har jeg ikke lyst til å lese dem igjen i tilfelle min oppfatning da blir helt annerledes. Dessuten har jeg alt for mange bøker jeg ikke har lest til å skulle bruke tiden min på å lese bøker om igjen.

Men når jeg tenker tilbake, så er det selvfølgelig masse bøker jeg har lest utallige ganger også. Alle sammen er barne- eller ungdomsbøker som ble lest da jeg var ung, den gangen jeg ikke hadde masse penger til å kjøpe bøker selv, og da gjentagelser bare var positivt. Jeg måtte tenke litt for å finne en bok jeg hadde lyst til å nevne her, men så dukket den opp: Heksene av Roald Dahl!


Det var selvfølgelig akkurat et slikt eksemplar som ble lånt hjem fra biblioteket utallige ganger for mange år siden, ofte akkompagnert av en heksehåndbok av ett eller annet slag (den samme boka hver gang det også altså, men jeg husker ikke tittelen på den akkurat nå), og selv om jeg leste flere bøker av Roald Dahl var det alltid Heksene som var og ble den store favoritten. Det var derfor litt stas da tantebarnet endelig sluttet å insistere på å bli lest småbarnsbøker for da hun fikk Heksene av Roald Dahl, og jeg kommer sikkert til å prakke på min lille jente denne boka når hun blir stor nok også! :)

Omtale (fra bokkilden.no):
Virkelige hekser har ikke tåpelige svarte hatter og de rir ikke på kosteskaft. De har derimot helt alminnelige klær og ser stort sett ut som kvinner flest.Slike hekser er det som er på årsmøte på et hotell i England under det falske navnet «Det Kongelige Selskap til Bekjempelse av Barnemishandling». Og øverst på sakslisten står målet om å forvandle alle barn til mus. Men de grusomme medlemmene i selskapet har ikke regnet med to andre gjester på hotellet, nemlig en gutt og hans smarte norske bestemor.
Andre svar på ukens boktema finner du hos Anettes bokboble.

2 kommentarer:

  1. Godt valg, denne boken leste vi da jeg gikk på barneskolen, og den var innmari skummel husker jeg ;)

    SvarSlett
  2. Jeg har sett filmen når jeg var liten. Jeg var DØDSREDD filmen.... Den satt en skikkelig støkk i meg.... Alle de andre ungene på skolen (jeg gikk på grendaskole) hadde sett denne filmen og det var en snakkis. Jeg husket noen lurte oss med den filmen. dvs. noen av de tingene var ekte. Men husker ikke detaljert.

    No har jeg sett litt klipp på you tube av filmen. Det er ikke rart at boken skremte vekke av meg. Jeg tror det var tre ting som skremte meg. Det ene var de var helt vanlig, gjorde barn til mus og de såg forferdlig ut når de blir omgjort. Men no synest jeg filmen såg både morsom og bra ut. Jeg vil se den igjen.

    SvarSlett