mandag 3. mai 2010

The tenderness of wolves av Stef Penney

Dette er en av de bøkene jeg en eller annen gang hørte om, ett eller annet sted, og egentlig ikke husker hvorfor jeg ville lese. Boken kom tilfeldigvis til meg gjennom bookcrossing for en god stund siden, og endelig bestemte jeg meg for at det var på tide å få lest den også.


Boka handler om et mord og letingen etter gjerningsmannen, men den er så mye mer enn det. Vi befinner oss i Canada vinteren 1867. Laurent Jammett, en handelsmann på det lille stedet Dove River blir drept, og samtidig forsvinner sønnen i nabohuset, Francis, så han blir naturligvis mistenkt for drapet. Noen menn fra Hudson's Bay Company ankommer den nærmeste byen, Caulfield, for å finne ut av saken, og forfølger Francis inn i de dype kalde canadiske skogene. Etter dem følger Francis sin mor sammen med en indianer som også har blitt mistenkt for drapet. Samtidig får vi høre om den legendariske forsvinningen av Seton-jentene noen år tilbake, historien om den aldrende lykkejegeren Thomas Sturrock, som tror Jammett hadde nøkkelen til hans lykke blant sine eiendeler, livet som innvandrer i Canada (blant annet i en religiøs norsk bosetting:) ), ansatt i Hudson's Bay Company, indianer i et land som blir styrt av europeerne, og mye mer.

Det tok meg litt tid å komme inn i boka, noe som nok kom av at det er et ganske stort persongalleri å holde styr på... men plutselig kunne jeg nesten ikke legge boka fra meg, for jeg lurte på hva som skjedde videre. Til slutt var det egentlig ikke så viktig å få vite hvem som myrdet Jammett en gang! En fin blanding av mysterie og historie, om et land og en periode jeg ikke kan noe særlig om... jeg måtte lese litt om Hudson's Bay Company underveis også. Tittelen passer bra på stemningen i boka, som jeg likte veldig godt. På norsk foreligger boka med tittelen I ulvenes skygge, men jeg leste den engelske originalversjonen, som ble belønnet med Costa first novel award i 2006.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar