torsdag 20. mai 2010

Shanghai girls av Lisa See

Hmmm... hva velger man i en bitteliten -og godt skjult- hylle med engelske bøker på den lokale El Corte Inglés i Valencia, der det meste er krim (og en stor del oversatt skandinavisk sådann) + litt Twilight og chick lit?! Jeg kunne ha valgt chick lit, men ingen av titlene fristet meg noe særlig, så da endte jeg opp med denne boka i stedet...



Shanghai girls er skrevet av den kinesisk-amerikanske forfatteren Lisa See, som vel er mest kjent for boka Snow flower and the secret fan (Snøblomst og den hemmelige vifte). Jeg likte den boka, og syntes settingen i Shanghai i 1937 virket spennende, selv om tittelen og forsiden på denne boka egentlig ga meg litt sånn "dameromanfølelse". Men... man skal vel ikke være fordomsfull, og trenger man en bok, så trenger man en bok... :)

Shanghai girls er søstrene Pearl og May, to overfladiske jenter fra Shanghais middelklasse, som jobber som modeller for reklameplakater, kjøper vakre klær, fester med vennene sine og lever livets glade dager i den grad kinesiske jenter kan det i 1937. Men lykken varer selvfølgelig ikke... en dag får de vite at de blir giftet bort, som del av oppgjøret etter at deres far har gamblet bort alt familien eier. Omtrent samtidig bryter det ut krig mellom Kina og Japan, og når Shanghai blir angrepet må jentene flykte ut av landet og reise til sine "gold mountain" ektemenn, kinesere som har bosatt seg i USA. Veien dit er ikke enkel, gjennom et Kina i krig og et langvarig opphold på Angel Island immigrasjonsleir. Når de endelig kommer fram til Los Angeles blir livet slettes ikke som de hadde forventet seg, og på toppen av det hele skjuler søstrene hemmeligheter som gjør livet enda litt vanskeligere for dem.

Vi blir ikke så veldig godt kjent med Shanghai i 1937 i denne boka, men livet som innvandrer i Chinatown er interessant det også. Vi følger familien 20 år framover, gjennom oppturer og nedturer, og det er definitivt flest av de siste. Dessverre føler jeg at personene ikke helt skaper det store engasjementet... jeg liker dem egentlig ikke, og når boka avsluttes med en gedigen cliffhanger blir jeg mest irritert. Det er ikke umulig at Lisa See har planlagt en oppfølger til Shanghai girls, men siden jeg tror jeg har kjøpt en enkeltstående roman, så står avslutningen for at jeg sitter igjen med et skuffende inntrykk av Shanghai girls.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar