søndag 16. mai 2010

Cathedral of the sea av Ildefonso Falcones

Denne boka var det åpenbart at jeg måtte kjøpe når behovet for en ny bok først meldte seg her i Spania. Ikke bare skal vi bo ved siden av Santa Maria del Mar (som jo er kirken i boka) når vi avslutter Spania-oppholdet i Barcelona, men kirken vi bor ved siden av her i Valencia heter også Santa Maria del Mar! :) Og er man i Spania er det jo ekstra kjekt å lese en spansk forfatter også.


Bernat Estanyol må rømme fra hjemstedet sitt og gården han drev som livegen bonde, med sin nyfødte sønn Arnau. Sammen starter de et nytt liv i Barcelona, der man kan bli borger etter 1 år, 1 måned og 1 dag i frihet. Arnau vokser opp hos slektninger som ikke gjør livet hans enklere, og han savner mye, men etterhvert finner han både en venn, som etterhvert blir hans bror, og en mor, i Maria-statuen i kirken Santa Maria del Mar. Kirken er under ombygging, og arbeidet i "folkets kirke" kommer til å definere mye av Arnaus liv også. I middelalderens Barcelona er det ikke alltid lett å leve (og livet er så absolutt ikke rettferdig), og vi følger byens og kirkens utvikling sammen med Arnaus liv gjennom sult, svartedauden, krig og kjærlighet, mens den nye Santa Maria del Mar reiser seg.

Boka er lettlest og spennende, og stappfull av interessant middelalderhistorie (selv om enkelte oppramsinger av kongelige og adelige kan bli litt for mye navn og litt for lite annet, i hvert fall for min del). Jeg skjønner godt at den har solgt i massevis i mange land, for det er en historie som kan fenge mange. Selv syntes jeg boka var kjempefin ferieunderholdning, og anbefaler den gjerne som det. Den har en del likhetstrekk med Stormenes tid av Ken Follett (som jeg tilfeldigvis leste sist jeg var på ferie), så likte du den vil du kanskje like denne også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar