fredag 21. mai 2010

Bookcrossing i Valencia

I dag har jeg vært innom en OBCZ (offisiell bookcrossingsone) i Valencia, nemlig Sherlock Holmes pub, som ligger sentralt til i gamlebyen (og derfor lettvint for turister, som med stor sannsynlighet kommer innom Plaza de la Virgen rett borti gata). Jeg hadde tittet innom en gang før og konstatert at det var noen bøker der, men skapet de sto i var låst, så jeg gjorde ikke noe mer med saken før jeg hadde med meg bøkene jeg selv hadde planlagt å legge igjen der.



Den søte jenta som jobbet der i dag kunne ikke et ord engelsk, men skjønte hva jeg mente med litt peking og framvisning av en bok jeg hadde med, spurte deretter noen av de som satt i baren og tok seg en øl hvor nøkkelen til skapet var, og når hun ikke fikk åpnet skapet overlot hun like gjerne nøkkelen til meg. Innenfor ventet det 2 fulle hyller med bøker, de aller fleste på spansk, men det fantes i det minste både litt krim og chick lit på engelsk, og et par andre bøker som ikke fristet så veldig.

Jeg hadde med 4 bøker som jeg la igjen... fordelen med bookcrossing er jo at man faktisk kan legge bøkene igjen underveis på reisen og få plass til noe annet i kofferten i stedet (eventuelt nye bøker, hehe), og siden det ikke er flust med folk som snakker engelsk her fant jeg ut at bookcrossing-sonen nok var det tryggeste stedet denne gangen. Jeg måtte jo selvfølgelig ta med meg noe tilbake når jeg likevel var der, så det ble en chick lit: Someone special av Sheila O'Flanagan. Min kjære fikk også med seg litt krim: Prayer for rain av Dennis Lehane, så da har vi lesestoff en liten stund til. Vi fikk dessuten en hyggelig time på et av utebordene utenfor puben, med både kaffe, øl, og fin utsikt i ettermiddagssol over Plaza de Manises.

Så får vi se om det er noen som plukker opp de bøkene jeg har lagt igjen etterhvert... :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar