tirsdag 22. januar 2013

Lesemål for 2013?!

Vi har allerede kommet et godt stykke ut i årets første måned, og egentlig tenker jeg fortsatt at jeg bare skal fortsette å lese, og lese det jeg har lyst til, også i 2013. OK, så har jeg sneket inn et lite mål om å lese litt mer i oppsummeringsinnlegget mitt for 2012, men med det stusselige antallet leste bøker i 2012, så skulle det nesten bare mangle... ;)


Men surfingen min på blogger og bokbutikker viser for øyeblikket en tendens... fokuset har så smått dreid mot å lese flere "must reads". Jeg har aldri vært flink med klassikere, men når jeg ser på bøkene som skal leses i Lines lesesirkel i 2013, og der flere av de jeg allerede har lest der er blant de beste bøkene jeg har lest, så frister det til å lese fler. Jeg har derfor meldt meg på 4 bøker i lesesirkelen i år, og på generell basis har jeg altså tatt fram 1001-listen igjen (jeg begynte nemlig å lese fra den første 1001-utgaven allerede i 2006). Jeg setter ikke noe tall på det, men jeg har i hvert fall tenkt til å prøve og plukke flere bøker fra den lista for lesingen min i 2013.

"Folk leser for mange bøker, de leser for dårlige bøker og de leser for fort." Tomas Espedal har fått en del oppmerksomhet rundt denne uttalelsen, og jeg kjenner at jeg ikke er så veldig bekymret for om jeg leser for mange bøker eller leser dem for fort... men noen ganger ser jeg tilbake på bøkene jeg har lest og lurer på hvorfor jeg prioriterte å lese dem. Joda, det blir nok både krim og chick lit på "bøker lest i 2013"-lista også, men målet begynner nå å ta sin form: Jeg vil lese flere klassikere!

Kanskje ikke lesemål, da, men gode intensjoner?! ;)


Lyrans noblesser har i alle fall en klassikerutfordring gående. Passelig uformell til at jeg også har meldt meg på... jeg leser jo en klassiker nå, så minst én bok skal jeg i hvert fall kunne bidra med til utgangen av april.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar