søndag 5. september 2010

Corduroy mansions av Alexander McCall Smith

Jeg har ikke lest Alexander McCall Smith før. Plutselig fikk jeg muligheten, siden jeg måtte finne en ønskelistebok til en annen bookcrosser, så da prøvde jeg meg på denne... og jeg kan også si at det ble en positiv overraskelse! :)


Corduroy mansions ligger i Pimloco i London. En eldre og litt sliten bygning, men med sitt særpreg... og det har også bygningens forskjellige beboere. I øverste etasje bor den middelaldrende vinhandleren William med sønnen Eddie, som han så gjerne vil skal flytte ut. I etasjen under bor det 4 jenter som deler leilighet... Caroline studerer kunsthistorie og lurer på om hun skal bli forelsket i den homofile vennen James, Jo jobber i vinbar, Dee jobber i helsekostbutikk og lever som hun preker, mens Jenny jobber for den ufordraglige Oedipus Snark, MP. Vi møter også Marcia, som gjerne vil gifte seg med William (eller hvem som helst, egentlig), den litt fjerne Basil Wickramsinghe i 1. etasje, Barbara Ragg, Oedipus sin ikke så verdsatte kjæreste, Berthea Snark, Oedipus sin mor som skal skrive en uatorisert biografi om sønnen hun slettes ikke liker, og Oedipus sin onkel, den litt alternative Terence Moongrove. Og ikke minst... deltidshunden Freddie de la Hay!

Historien i boka er karakterdrevet, men fordi karakterene er interessante gjør det ingenting at det ikke er noen spesifikk handling som driver historien framover... jeg smilte for meg selv av noen av situasjonene personene i Corduroy mansions kom ut for, og hadde en veldig hyggelig lesestund sammen med dem.

Corduroy mansions ble skrevet som en online roman, der et kapittel ble publisert daglig i 20 uker fra 20. september 2008 på The Telegraph's nettsider, og ble senere gitt ut samlet som en roman. Det skal også ha kommet ut en bok nummer to i denne serien, The dog who came in from the cold, i 2009. Skrivingen var for øvrig inspirert av Charles Dickens' føljetongskriving. Jeg har lest anmeldelser som sammenligner denne boka med 44 Scotland street-serien, og kan selvfølgelig ikke uttale meg siden jeg ikke har lest dem selv (men kanskje jeg gjør det etterhvert).

1 kommentar:

  1. Hei hei :)

    Du vant "Kollektivt Selvmord" og et bokmerke i konkurransen jeg har hatt gående. Send meg adressen din på mail julie988(at)online(dot)no, så sender jeg premien så snart jeg får anledning. :)

    SvarSlett