tirsdag 18. januar 2011

Påfyll! :)

Jada, jeg synes jeg var veldig flink som ikke kjøpte masse bøker de siste månedene før jul... og strengt tatt bør vel økonomien holdes i et hardt grep en stund til, men det ble et aldri så lite påfyll til bokhylla på starten av året likevel...


Da jeg skrev årets første post fikk jeg akutt lyst til å lese denne! Det var rett og slett derfor jeg bare måtte bestille noen bøker nå... Boka har egentlig en litt spesiell betydning for meg (som jeg sikkert forteller om senere), så det er mulig at jeg bare endelig ble klar for å lese denne... ;)



Jeg fortsetter optimistisk med to klassikere til (og det passer jo bra med ambisjonene om å lese litt flere klassikere i løpet av året)! Temaet her er selvfølgelig inspirert av årets første bok, The help av Kathryn Stockett; forholdet mellom svarte og hvite i USAs sørstater mens det fortsatt var segregering. Tatt av vinden er så tykk at det ble den norske versjonen (jeg vet jeg har en engelsk utgave et sted, fortsatt ulest, men den ligger nok trygt og godt i en eske hjemme hos mamma og pappa en stund til, ser det ut til).


Fullstendig ukjent for meg da jeg første gang hørte om den hos Karin, men jeg fikk veldig lyst til å lese den. Den har ligget i handlekurven på Capris siden den gang, og ble altså med i bestillingen nå!


Jeg prøver ikke bare å lese bøker på fritiden. Jeg prøver meg også på diverse kreative krumspring, og strikking utgjør hoveddelen av dem for tiden. Jeg begynte ikke med strikking før arvingen var et halvt år, så jeg har aldri hatt unnskyldning for å kjøpe denne boka med søte oppskrifter for aldersgruppen 0-1 år før. Jeg har fortsatt ingen unnskyldning, men er inspirert av å for tiden strikke fødselsgave til en baby som snart blir født,så jeg lot meg rive med.

Men det stopper ikke der! I dag gikk jeg forbi ARK Pocket, litt nysgjerrig på om de hadde bok nr. 2 og 3 i Bartimaeus-trilogien (som jeg leser første bok av nå), og fant 2 bøker jeg måtte ha, og med 3-for-2-tilbud ble det da selvfølgelig til tre bøker. Jeg var også gledelig overrasket over at alle kostet 99 kroner, for jeg synes pocketbøker generelt har gått opp mye i pris i det siste (utrolig hva et par-tre måneder uten bokshopping kan gjøre!).




Anansi Boys har jeg hatt lyst til å lese siden jeg leste American Gods, og helst i denne utgaven (som er så fin, og matcher de andre Gaiman-bøkene mine, hehe)! The Septembers of Shiraz er en tittel jeg husker fra jeg lette etter titler fra Iran, som jeg har planer om å lese denne våren, og The year of the flood var bonusboka, men jeg liker Margaret Atwood, så det eneste "problemet" er vel at jeg bør lese Oryx and Crake først, og den har jeg faktisk ikke! 

Så, for en som egentlig ikke skal kjøpe så mange bøker, så ble det et omfattende januarpåfyll i bokhylla! Jeg må prøve og gjøre meg fortjent til mer bokshopping nå, for jeg har fortsatt bøkene i Bartimaeus-trilogien på handlelista, samt tegneserien Persepolis. Og jeg tror ikke jeg klarer å vente altfor lenge på noen av delene... ;)

4 kommentarer:

  1. En god vekst i bokhyllen altså :) Jeg er spent på å høre hva du syntes om To Kill A Mockingbird. Det syntes jeg var en veldig god bok, jeg lyttet til den på engelsk.

    SvarSlett
  2. Misunner deg at du fortsatt har "Tatt av vinden" til gode! Jeg syntes de første 100-150 sidene gikk litt treigt, men resten av boken var en fryd å lese. Da jeg var ferdig, syntes jeg det var synd at det ikke fantes noen oppfølger som var like lang.

    SvarSlett
  3. Da har jeg tydeligvis litt å glede meg til nå! Når jeg bare får kommet meg så langt som til å lese alle nyvinningene... :)

    SvarSlett
  4. Fant Year of the Flood billig i butikken og kjøpte den fordi jeg liker Atwood. Slukte boka også, og likte den, men ante ikke at det var oppfølgeren til en annen bok. Så nå må jeg visst lese den og :) Takk for tipset!

    SvarSlett