onsdag 2. februar 2011

Anansi boys av Neil Gaiman

Jeg har jo allerede skrevet om bokoppdagelser jeg har fått gjennom bokbloggeverdenen et par ganger i det siste, men de siste årene er det egentlig bookcrossing som har påvirket lesingen min aller mest, og jeg har oppdaget mange forfattere og bøker gjennom det. En viktig "oppdagelse" har vært fantasy, som jeg hadde sterke motforestillinger mot å lese da jeg ble bookcrosser for snart 5 år siden, og min absolutte favoritt så langt er Neil Gaiman! :)


Charlie "Fat Charlie" Nancy lever et kjedelig A4-liv i London, med en lite spennende regnskapsjobb i et tvilsomt firma, og bryllup under planlegging med den prektige kjæresten Rosie (og den onde svigermoren som blander seg inn så godt hun kan). Han har ingen familie bortsett fra faren, som han ikke har hatt kontakt med på mange år... faren som i Fat Charlies oppvekst gjorde alt for å gjøre ham flau, og som ikke en gang i dødsøyeblikket klarer å la være og oppføre seg pinlig.

Fat Charlie reiser tilbake til USA for å delta i begravelsen, og gjennom en gammel nabo får han vite at faren egentlig er en gud ("trickster god"), edderkoppguden Anansi, og at Fat Charlie dessuten har en bror, Spider, som har arvet de guddommelige kreftene etter faren deres. Fat Charlie kan bare tilkalle ham gjennom en edderkopp, og det gjør han også, bare for tull (for han tror slettes ikke på det)... men når Spider dukker opp i Fat Charlies liv, forandrer det meste seg, og vi blir kastet ut i et eventyr med overnaturlige krefter, okkultisme, mordere, spøkelser, Afrikansk folklore, og ikke minst humor!

Igjen skaper Gaiman et herlig surrealistisk univers. Guden Anansi (Mr. Nancy) er for øvrig en rollefigur som også var med i starten av American gods, en bok jeg leste for 3 år siden og likte veldig, veldig godt. Denne boka er annerledes, men jeg tror nesten jeg liker den like godt! :)

3 kommentarer:

  1. Jeg lurer meg på om jeg en dag skal prøve meg på Gaiman igjen. Har lest "Good omens" men den falt ikke helt i smak.

    SvarSlett
  2. Jeg ikke lest Good omens, men har så langt likt alt jeg har lest av Gaiman, bortsett fra kanskje Smoke & mirrors, men det kan godt være fordi jeg ofte sliter med å lese noveller... :)

    SvarSlett
  3. Jeg har nylig lest min første Gaiman og blitt veldig positivt overrasket. Nå er jeg på utkikk etter tips til hvilken jeg skal lese neste gang. Av en eller annen grunn klarer jeg ikke blir fristet til å lese Anansi Boys, til tross for gode omtaler slik som din. Tror kanskje jeg skal lese Neverwhere først, i alle fall.

    SvarSlett